Mammas Mumsiga Mandel-och dajmtårta

1kommentarer

Detta är troligtvis den godaste tårta jag någonsin ätit och det är min mammas fantastiska recept.

Tårtbotten:

2 ägg
2 dl socker
50 gr malda mandlar
50 gr malda hasselnötter
1 tsk bakpulver

Till topping:

2,5 dl vispgrädde
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk florsocker
1 dubbel-dajm

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa din form.


Mal dina nötter i en kvarn. Har du ingen kvarn så går det att mala i sin köksmaskin, det gjorde jag. I en köksmaskin blir det dock inte lika fint mjöl av nötterna.


Vispa ägg och socker poröst.
(Det är i såna stunder jag är extra glad för min el-visp..)


Blanda i dina nötter och bakpulvret.


Häll upp din smet i formen och grädda i 25 minuter.

När bottnen är gräddad och har svalnat är det dags att göra sin topping.


Vispa grädden.
Sikta sen i bakpulver, vanlijsocker och florsocker.
Har man ingen finmaskig sil så kan man likväl göra som jag gjorde och sikta genom en te-boll..


Vispa grädden lite till och bre den sedan på din tårta.


Hacka nu din dajm (utan att få med några fingrar) och sprinkla dajmbitarna på tårtan.


FÄRDIG!!


Mums filibabba =)

//E

1 kommentarer

Anonym

08 Aug 2011 23:24

Hoppas tårtan blev lika god som mammas. Skojar bara. Den ser ju riktigt fin ut. Mamma

Kommentera

Publiceras ej