Knappring

0kommentarer

Jag såg en tjej i TV-programmet "Fashion" som hade en snygg ring på sig. Den var i silver, ganska stor och hade formen av en knapp. Fröken Johansson blev såklart väldigt inspirerad och gjorde en själv!



DU BEHÖVER:
Knapp
(min är ca 3cm i diameter)
Tunn ståltråd
Lite tjockare ståltråd
Avbitartång
Tång som man kan klämma ihop saker med
Nåt runt som är lika stort som ditt finger
Genomskinligt nagellack

GÖR SÅHÄR:

Hitta nåt runt som passar ditt finger. För mig funkar ett nagellack.
Vira 3 varv med den tjocka ståltråden. Snurra ihop ändarna så de sitter fast.


Ta nu den tunna tråden. Klipp av en ganska lång bit, kanske 40cm. Vira runt den tjocka tråden så det blir en stabil ring. När du kommit hela vägen runt är det dags att fästa knappen. Det gör man ungefär på samma sätt som när man syr fast en knapp, fast med ståltråd då.

Jag lade min knapp så att den vilar lite på "klumpen" av tjock ståltråd, tyckte att det blev lite stabilare då.


Den kanske inte fullt så snygga baksidan. Men den syns ju inte ändå.
Måla nu ståltråden med genomskinligt nagellack. Detta förhindrar missfärgning på både ring och fingrar.

Om man nu inte vill göra en egen ring-bas eller vad man ska säga så finns det en lösning.

Dessa baser går att köpa i de flesta pyssel-och pärlbutiker. De kostar ca 10kr.
MEN: om du ska köpa en sån här är det bäst att du köpt knappen först. Den runda plattan är ganska stor så det är viktigt att knapphålen går utanför plattan. Sen är det nog bättre med fyra hål i knappen.

Och så min fina ring igen:


Ha en fin smyckesvinter!

//E

Kommentera

Publiceras ej