Grovt bröd med russin och solroskärnor

1kommentarer

Jag har ett bröd som jag verkligen gillar, och det är lätt att baka.
Idag, efter många om och men, tog jag mig äntligen tid att baka två limpor.

Recept för två limpor:
3/4 pkt jäst, den blå förpackningen
7,5dl ljummet vatten
0,75dl olja
3 tsk salt
7,5 dl siktat dinkelmjöl
9 dl grovt rågmjöl
1 dl russin
1 dl solroskärnor


Det jag gillar med detta brödet är att man kan variera det. Man behöver inte ha just dessa två mjölsorter, jag har provat andra också, alla har dock hetat nånting med råg och dinkel. Sen behöver man inte ha russin och solrosfrön i, jag har det för att jag tycker det är gott. Häll i vad du vill: valnötter eller torkade aprikoser kanske?

Så här bakar du brödet:


Rör ut jästen med ljummet vatten (ca 37grader) i en bunke, eller köksmaskin.
Tillsätt olja, salt, dinkelmjöl och rågsikt.



Arbeta degen tills den är smidig, 7-10 minuter för hand eller 5 minuter i köksmaskin.



Häll i russin och solrosfrön. (Eller vad du nu vill ha i, kanske inte nåt alls...)



Jäs degen under en bakduk i ca 1 timme.



När degen jäst färdigt kan man knåda den på mjölat bakbord, jag gör inte det.
Dela sen degen i två delar, forma till limpor och lägg i smörade brödformar.
(För den som inte har brödformar kan man ta en stor ugnsform, vika ett bakplåtspapper så att det blir två "half-pipes" med en vägg i mitten och sen grädda båda bröden i en form.)
Jäs nu bröden i ca 1 timme till, denna gång utan bakduk. Jag pudrar lite mjöl på, det ser så proffsigt ut då.



Sådär, då har bröden jäst färdigt.
Nu ska de in i ugnen i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter i 220grader.



När de kommer ut är de såhär fina!
Låt dem nu svalna på gallret under en bakduk, sen är det bara att äta.
Jag ska nog ta mig en smörgås redan nu.....

Ha det så bra!

1 kommentarer

Maria

23 Feb 2011 15:27

Toppen! Ska testa det när jag hinner!!!

Kommentera

Publiceras ej