Citron och apelsin-marmelad

0kommentarer

Min apelsin och lime-marmelad från igår blev god, men inte så marmeladig. Konsistensen är ungefär som kåda och limeskalen blev väldigt hårda.

Idag har jag gjort en ny sats marmelad, modifierat mitt recept litegrann och kokat i en vanlig kastrull utan teflon.

DU BEHÖVER:      (2 burkar, ca 6 dl)
400 gr citrusfrukt, mer citron än apelsin
5 dl vatten
5,5 dl socker



400 gr citrus för mig blev en citron och lite mer än en halv apelsin.
Börja med att skölja dina frukter väl.


Dela sedan frukterna i klyftor och skiva dem sen tunnt.
Lägg allt i en kastrull, häll på vattnet och koka i ca 45 minuter.


Nu är det åter igen dags för pektin-prov.
Häll lite sprit (ca 2 tsk) i ett glas och lägg i ungefär samma mängd marmelad.
Om det bildas geléaktiga klumpar efter ca 1 minut har du tillräckligt med pektin. Annars får du koka din marmelad några minuter till och göra ett nytt test.
Pektin finns att köpa på apotek om din marmelad inte klumpar sig.

Jag fick inga geléklumpar idag heller, trots två pektin-prov. Börjar tro att pektin-prov bara är en ursäkt för att få gå till spritskåpet...


När vi ändå pratar om pektin-prov...ställ inte ditt prov jämte din kaffekopp. Jag var nära på att dricka sprit-dränkt marmelad och inte mitt kaffe. Bara en liten parantes i kokandet..nu går vi vidare!


Efter ca 45 minuters kokning och pektin-prov hit och dit är det dags att ha i sockret.
Ta bort kastrullen från plattan, häll i lite socker i taget och rör om.
Koka sedan marmeladen i ca 10 minuter, på lagom hög värme. Jag kokade på "fyran".


Medan marmeladen gör sin sista kokning är det dags att ta tag i burkarna.
För att få dem rena och varma så är det bara att diska dem och sen lägga dem i ett bad med nykokt vatten.


Tag kastrullen från plattan. Lyft upp burkarna från sitt bad.
Häll försiktigt över marmeladen i burkarna och på med locket direkt.
Låt burkarna svalna och ställ sen in dem i kylen.


Den här satsen blev riktigt god och fick den konsistensen som en marmelad ska ha!

Koka på nu allihop!

//E

Kommentera

Publiceras ej