"Bounty"-muffins

0kommentarer

Jag har min svägerska Malin på besök och vi blev väldigt sugna på att baka.
Först bakade vi bröd (se recept från tidigare i vår) och sen satte vi igång med muffins.
När vi stod och plockade fram vad man behöver till muffins insåg vi att det inte fanns nåt vetemjöl och när jag stod i butiken för att betala fick jag ett infall att göra "bounty"-muffins så en påse kokos fick också följa med hem.

Till ca 20 muffins behövs:
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
0,5 tsk salt
2 ägg
2dl socker
175gr smält smör
1, 75 dl mjölk
0,5 dl vaniljsocker
12 rutor blockchoklad
2 dl rostad kokos

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ihop ägg och socker.
Tillsätt mjölk, smör och vaniljsocker.
Blanda i mjöl, bakpulver, salt och kakao.



Hacka blockchokladen och blanda i.


Rosta kokosen försiktigt i en torr stekpanna.
Hellre för lite rostad kokos än bränd kokos.


Föga förvånande ska kokosen sen blandas i din chokladsmet.


Sen kommer det svåra valet av muffinsform.
Vi tog mina grön-gul-zebra-mönstrade.

Fyll formarna till hälften.
Grädda mitt i ugnen i 20 minuter.


Resultatet!
Lite för sent kom vi på att vi kunde sprinkla kokos på toppen, får göra det nästa gång.

Ha det gott och smaklig fika!
//E

Kommentera

Publiceras ej