Stickad väska

0kommentarer

Det är modernt med små väskor har jag märkt. Sen har ju stickade produkter blivit mer poppis än någonsin. Jag slog ihop dessa båda "trender" och gjorde mig en stickad väska.


Man stickar helt enkelt en rektangel. Syr ihop den med ett passande foder. Syr axelband och en flärp till ihopknäppning. Detta går att sy på maskin.

Sen ska man sy ihop själva väskan. Att sy igenom två lager stickat och två lager tyg på symaskin är inte att rekommendera: min nål gick av!

Alltså, nu blir det en hel del jobb för hand: sy ihop väskan, sy fast axelbanden och flärp. Det går faktiskt och om man syr ordentligt behöver man inte oroa sig för hållbarheten. Även om handsydda sömmar är långt ifrån lika starka som de från en symaskin så kommer man inte få plats med tunga saker i en sån här liten väska. Min blev ca 15x20cm stor.


När det gäller att hålla ihop väskan så valde jag tryckknappar. Visst, det kostar 30kr för 4 st men de är lätta att sy på, smidiga att knäppa och öppna och man slipper sy knapphål på maskin vilket jag avskyr.

Ska strax gå ut, då får väskan sitt "examensprov" eller nåt liknande....

//E

Kommentera

Publiceras ej