Koftan som blev en jacka

1kommentarer

För ganska länge sedan hittade jag ett mönster på en kofta som har ganska mycket som hänger och slänger framtill. I mönstertidningen hade de sytt upp koftan i vanligt jersey-tyg och i ull (mer jacka). Jag har gått och tänkt fram och tillbaka på hur man ska sy denna tröja och i vilket tyg.

Så en kylig kväll nu i veckan när jag hade på mig min turkosa fleece insåg jag att fleece är ju bra. Jag köpte helt enkelt hem massa fleece i den otroliga färgen svart och började sy. Det visade sig att jag köpt hem ca 1m för mycket fleece men det gör inget för fleece kan man sy vantar av eller fodra pannband med.


I alla fall, jag satte igång. Först kommer det tråkiga, att klippa ut alla delar.


Sen ska man lyckas förstå instruktionerna, nåla ihop och sen sy. Som vanligt följde jag instruktionerna till ca 87% men det beror på att jag inte ville ha min kofta exakt så som koftan i mönstret.

Det var en hel del sömmar att sy. Sen var det lite speciellt att få ihop kragen i nacken men det gick det också. Jag fick även prova min kofta en hel del för att se så allt stod rätt till och det var under en av dessa provningar jag insåg att "tjena" vad varm där här är! Så, jag gav upp projekt kofta och fortsatte på projekt jacka.


Fleece faller inte så snyggt förresten. Åtgärd: inprovningar i ryggen.
Det är väldigt svårt att fixa och trixa med klädesplagg som ligger platt. Åtgärd: galgarna i hallen får agera provdocka.
Och en sak till, måttband är seriöst en sömmerskas bästa vän...

Det fick bli en del sömnad för hand på jackan. Dels blev vissa delar på nedre fållen ca 5 lager och för tjockt för symaskinen och dels var ärmarna för smala för att få plats runt symaskinsbasen.


Min jacka blev färdig till slut och jag är mycket nöjd!


Det blev lite ulljacke-känsla över jackan...



Och så var det ju den där lilla grejen med modellandet....=)

//E

1 kommentarer

Lajka

23 Oct 2011 23:32

Så fiin dem blev! :)

Kommentera

Publiceras ej