Monkey-pants aka mjukisbyxor

1kommentarer

Inne i tygbutiken finns ett tyg som jag varit smått förälskad i sen i våras. Nu äntligen har jag kommit på vad jag kan sy av det och köpt hem en bit.


Ja, det är ett tyg för barn egentligen...

Du behöver:
ca 130 cm långt tyg, 150 cm brett
ca 1 m resår
muddtyg (om man vill)
Den totala materialkostnaden för dessa byxor blev 243kr pga att tyget kostar 149kr/m. Tar man fleece (ca 60kr/m) eller plysch (ca 49kr/m) blir byxorna billigare.


Mät ut ditt mönster, nåla fast och klipp ut. Med tanke på att byxorna blev så vida så hoppade jag över sömnsmånen, vilket man annars ska ta med.


Nåla ihop ett ben i taget från spetsen och neråt, inte ända uppifrån. Sy ihop innersömmen med raksöm.


Ett ben klart, ett ben kvar.


Nu är det dags att nåla och sy ihop sömmen som går i grenen, dvs sömmen som går från rumpan och fram. Lämna ca 7cm öppet på bakdelen för attt kunna trä i resåren.


Vik nu en kanal längst upp på byxorna. Sy ihop, men lämna öppet mitt bak så att du får i resåren.
Trä sedan i din resår och sy ihop både resåren och sen byxorna.


Om man vill kan man nu sätta en muddkant i byxbenen, mest för att det ser snyggt ut. Jag fick tyvärr ingen resåreffekt av min mudd så jag fick trä i ett tunt resår band här också. Om man inte vill ha en mudd så är det bara att göra en snygg liten fåll, dvs, vika upp kanten snyggt och sy ihop.

RESULTATET


//E

1 kommentarer

Karro

04 Sep 2011 19:19

Nemen vad söta dom var :D Du är väl för duktig du !!!

Kommentera

Publiceras ej