Tunika i jersey

0kommentarer

I tygaffärens källare finns enbart stuvbitar. Dessa styvbitar är uppdelade efter material/funktion; poplin, kostymtyg, trikå, färgad bomull etc. Stuvbitarna är av olika storlek, vissa bara 1 meter, vissa 5 meter. Allt säljs i kilopris och vill man så kan personalen klippa ner de större bitarna till önskad storlek.

Jag har alltid tyckt att 150kr/kg eller 250kr/kilo för tyg låter lite dyrt. Chiffong är det dyraste för 250kr/kg. Men så prövade jag att lägga en bit på vågen och insåg då att du får ganska många meter chiffong på ett kilo med tanke på att det är så lätt. Så jag provade med lite andra tyger och fick med mig kilt-rutigt kostymtyg, lagom stort till en kjol för 45kr och ett randigt tyg i jersey.

TUNIKA

Av det randiga tyget, som för övrigt bara kostade 54kr för 2m, sydde jag denna tunika!

Tunikan är en helt vanlig långärmad och lång tröja egentligen, det stod visserligen klänning i beskrivningen. Sen istället för att bara göra en vanlig kant som halsringning så gjorde jag en hängande polo-krage (50cm X halsringningens mått).


För att få lite kul effekt, och för att jag inte hade så mycket tyg kvar, så sydde jag kragen så att ränderna gick åt "fel" håll. Blev mycket snyggt tycker jag.

Och nej, mina talanger som fotomodell har inte blivit bättre, men min bakgrund har förbättrats i alla fall =)

//E

Kommentera

Publiceras ej