Ärmlös blus

0kommentarer

Den här helgen har symaskinen fått åka fram igen. Det blev en ärmlös blus/linne. Jag vill kalla den ärmlös blus pga de breda axlarna och det slinkiga tyget.
Jag behövde ca 55cm tyg eftersom tyget var ca 150cm brett. Jag klippte alltså ut mina bitar "på fel håll". För att få till snygga kanter vid hals och armar tog jag lite svart tyg jag hade över sen annat.
Mönstret är egentligen till en tunika men jag gjorde det kortare och hoppade över ärmarna.
 
Sydde även denna löstagbara krage. Mönster till den finns i Allt om handarbete Sömnadsmagasin 10/2012. Jag gjorde min i strl S/M och för den som hittar mönstret och gör kragen vill jag bara påpeka att de 48,5cm tidningen tycker man ska använda till snedremsa räcker INTE. Jag klippte en ny remsa på ca 55cm, mycket bättre. Min krage har inte heller det mellanlägg de tycker man ska använda. Men om man gör en krage på ett väldigt löst och fladdrigt tyg bör man nog ha mellanlägg.
Min krage är sydd i alltyg, ett lite styvare bomullstyg.
 
Ha det gott allihop.
//E

Kommentera

Publiceras ej