Tips & Tricks: Sömnad

0kommentarer

Jag har ingen sömnadsutbildning och min sömnadskarriär har hittills inte varit så lång, men trots detta vill jag dela med mig av några tips och tricks som gör sömnaden lite lättare.
 
MÅTTBAND
Du ser ut som en gammal brittisk skräddare med ett måttband runt halsen, men det gör nytta. Mät allt och lite till, det blir bättre då.
 
STRYKJÄRN
Det tar lite extra tid att vika upp och stryka fållar och kanter men allt blir rakare och snyggare då. Och om tyget är struket och platt så går det lättare att sy sömmar där man vill ha dem.
 
NÅLAR
Du kan inte få för många knappnålar! Tygerna sitter där de ska sitta, ingenting glider iväg och du slipper bli arg på din symaskin.
 
SICKSACKA
Extremt tråkigt men du slipper massa trådar som hänger. Jag brukar ärligt talat fuska om det är ett plagg till mig men syr jag till nån annan så är jag extremt petig med sånt.
 
HALSRINGNING + ÄRMAR
Att få till hals och ärmar på ett linne eller klänning är ganska jobbigt. Men det går om man tar sig tid.
När du ritar av ditt mönster, rita även av en extra bit som passar runt armhål och hals. Rita gärna av mot en vikt kan. Gör även bitarna lite längre så de sticker ut över kanten på ärmarna/halsen. Jag hade för lite blommigt tyg så jag fick ta svart, det gör inget då denna kant hamnar på insidan.
Nåla sen fast kantbitarna på rätsidan och sy fast.
 
Vik nu in kanten till avigsidan. Stryk gärna ner kanten för plattare och rakare resultat. Nåla och sy fast.
 
Jag äger ingen dubbelnål så jag syr fast min kant med två sömmar. Klart!
 
TID
Se till att du inte är stressad när du ska sy. Att sy ett linne kanske inte tar så lång tid. MEN att rita av mönster, klippa ut alla bitar, nåla och stryka, DET tar lång tid. Jag ljuger inte när jag säger att ett plagg kan ta 4-5h (om inte mer) om man vill göra allt rätt.
 
VÅGA
Våga prova att sy, man får misslyckas. Det mesta går att lösa. Man kan sy upp en klänning som blev för lång. Man kan sy in en tröja som blev för bred. Ska du sy nåt för första gången så rekommenderar jag en kjol med resår i midjan, nästan omöjligt att misslyckas.
 
Lycka till med er sömnad nu och jag hoppas mina tips hjälpte lite i alla fall.
//E
 
 

Kommentera

Publiceras ej