DIY Topp

0kommentarer

Har precis sytt färdig denna toppen och jag är riktigt nöjd! Den var lätt att sy och tyget är mjukt och följsamt.
 
Vill du också sy en sån här topp? Här kommer beskrivningen:
 
Storlek: S/M beroende på hur bred du är och hur lös du vill ha din topp. (Jag är strl 38/40 i toppar.)
Tygåtgång: 2 bitar tyg 50x70cm. (Mitt tyg var 150cm brett så det gick åt 50cm, sydde dock med strechen åt "fel" håll men det gör inget på en sån här topp)
 
Gör såhär:
Nåla ihop dina bitar räta mot räta.
Längs kortsidan syr du in 8cm per sida. Detta blir dina axlar. Har man mindre huvud kan man sy in bredare.
Längs långsidan lämnar du 24 cm öppet och sen syr du 21 cm. Har du längre kropp kan du sy några cm längre.
 
Prova nu din topp och markera med en nål el. dyl. hur lång du vill ha den och lägg sedan till 3cm. Min topp hamnade ca 13cm under sidosömmen. Och, ja, det blir ca 10 cm öppning från sidosömmen till fållen, det är en sprund som gör att toppen sitter lösare runt "eder bakdel".
 
Nu är det dags att fålla upp din topp. Jag viker helt enkelt upp tyget ca 1cm, viker ca 1cm till och så sätter jag en nål. Det tar en stund att nåla men ju mer man nålar desto mer medgörligt blir tyget och det går smidigare att sy.
 
När du fållat går vi vidare mot våra sidosprund.
Återigen massa nålar.
 
Så här blir sömmen när du syr sprundet.
 
Nåla halsringning och ärmhål på samma sätt som sprundet. Du syr även samma "hörn" vid kanterna. Bilden visar halsringningen.
 
Klipp nu av alla fula trådar som hänger och ta på dig din nya fina topp!
 
Bakifrån.
Egentligen finns det inget fram och bak på den här tröjan men detta fick agera baksida.
 
Väldigt ful bild men här ser man sprundet tydligt.
 
Tänk på:
- Tvätta alltid dina tyger innan du syr. Det är himla tråkigt att sy nåt och sen blir plagget helt vridet i tvätten. Mycket bättre om tyget vrider sig innan du syr.
- Jag är lat och sick-sackar typ aldrig, särskilt inte elastiska tyger för de repar väldigt sällan upp sig. Men självklart får man sick-sacka om man vill.
- Hela toppen syddes med raksöm.
 
Ha det så bra nu gott folk!
//E

Kommentera

Publiceras ej