Stickad mössa

1kommentarer

Denna helgen har jag stickat denna mysiga mössa. Garnet är 100% ull och kommer värma gott nu när kylan är tillbaka i Linköping.
 
Vill du också sticka en mössa? Här kommer beskrivningen.
 
DU BEHÖVER:
-100m garn, tjocklek 8 (det räckte precis, fick ca 25 cm över bara)
-stickor, strl 8 (jag använde vanliga stickor men vill du använda 5 st strumpstickor går det också bra)
-virknål
 
Mössans storlek
Mitt huvud är 56 cm och mössan sitter perfekt enligt mig, men egentligen aningen löst. Har du 57-58cm runt huvudet sitter den säkert perfekt på dig. Har du 54-55 cm runt huvudet rekommenderar jag att du tar bort 5 maskor från mönstret.
 
GÖR SÅHÄR:
Lägg upp 75st maskor och sticka sedan valfri resårstickning i 5-6cm beroende på smak. Jag gjorde "enkel" resår, dvs rät-avig-rät-avig-osv. Vill man göra "dubbel" resår så stickar man rät-rät-avig-avig-rät-rät-osv.
Sedan byter du till att sticka aviga maskor. Gör detta tills ditt stycke är 21 cm långt.
Nu är det dags att få ihop mössan på toppen.
Varv 1: sticka 4, sticka 2 maskor ihop, sticka 4, sticka 2 maskor ihop osv hela varvet ut.
Varv 2: sticka 1, sticka 2 maskor ihop, sticka 1, sticka 2 maskor ihop osv hela varvet ut.
Varv 3, 4, & 5: sticka 2 ihop, sticka 2 ihop osv hela varvet ut.
Dra nu änden genom de sista maskorna, jag hade 6 stycken. Använd din virknål.
Om du använde strumpstickor så är din mössa klar.
Om du använde två vanliga stickor som jag gjorde så måste du nu sätta ihop mössan. Tråckla ihop kanterna på mössan med virknålen. Eftersom garnet är så tjockt går det inte igenom ett vanligt nålsöga så virknålen är typ ditt enda alternativ.
 
Vill man så kan man även piffa upp sin mössa. Jag valde att göra en boll.
 
DU BEHÖVER:
-garn, ganska mycket om du vill göra en stor boll
-kartong
-virknål
 
GÖR SÅHÄR:
Klipp ut två cirklar, gör även hål på mitten. Mina är ca 10cm i diameter.
 
Lägg ihop cirklarna och börja veva garn runt, runt och runt.
 
Ta hjälp av din virknål när hålet blir för smått för dina fingrar.
 
När hålet är helt tätt är det dags att klippa upp. Försäk få ner saxen mellan kartongcirklarna och klipp hela vägen runt.
 
Ta två garnbitar, ca 30cm, för dem mellan kartongcirklarna, knyt och dra åt som sjutton.
 
Klipp försiktigt bort dina kartongcirklar och frisera din boll.
 
Sen för du garnbitarna genom toppen på din mössa och fäster fast dem. Jag valde att bara knyta fast dem med rosetter eftersom jag vill kunna variera mössan genom att ta bort bollen.
 
FÄRDIG!
 
//E

1 kommentarer

Fastern

13 Jan 2013 21:31

Ser varm å go ut. Du e duktig du!

Svar: Tack så mycket. Jag har ju lärt av Mästar-Monica så...
Emma Johansson

Kommentera

Publiceras ej