Ribbstickad mössa

0kommentarer

Hösten är här och vintern kommer sakta krypandes mot oss. Det är således dags att plocka fram mössa och vantar. I år har jag stickat mig själv två nya mössor så jag är redo.
 

Vill du också sticka dig en ny mössa? Jag gjorde såhär:
 
Garn: Ett nystan Red Heart Detroit strl 4-4,5 (du behöver ej hela, du kan ju sticka handledsvärmare av resten)
Nål: strl 4
 
Lägg upp 90 maskor sen stickar man resår/ribbstickning hela tiden, alltså 2 räta, 2 aviga, 2 räta, 2 aviga.....
Vill man ha en kort mössa så stickar man ett stycke som är ca 21cm långt, vill man göra den lite längre mössan stickar man ca 27cm.
Efter det så stickade jag 3 varv då jag minskade ganska många maskor, 2 räta, 2 ihop, 2 räta, 2 ihop....
Nu är det dags att maska av. Sen syr du ihop långsidorna och till sist så syr du "upp-och-ner"-stygn högst upp på mössan och drar ihop toppen. (Den som vill kan ju även sticka på strumpstickor och behöver då inte sy ihop kanten på mössan.) Vänd mössan på rätt håll och börja använd.
Vill man så kan man ju pynta sin mössa, jag satte på tre, lite diskreta svarta plastpärlor.
 
Den långa mössan går ju även vika så man får en trevlig kant längst ner.
 
Hur ser man då ut i dessa mössor, jo, ungefär såhär:
 
Men vad blir det för storlek på dessa mössor kanske ni undrar.
Jag mätte runt mitt huvud ungefär där mösskanten brukar vara och fick fram 59cm. På mig sitter mössan väldigt bra så om ditt huvud är sisådär 58-61cm bör det räcka att lägga upp 90 maskor. Pojkvännen däremot hade 64cm runt huvudet och han tyckte att mössorna var lite tighta. Då föreslår jag att du lägger upp 92 eller 94 maskor innan du börjar sticka.
 
Så, sticka på nu gott folk.

Kommentera

Publiceras ej