En ny blå poncho

0kommentarer

 
Min nya poncho i det gamla garnet är nu klar. Den här är stickad i ett enda stycke och är således en väldigt stor rektangel med ett hål i.
 
Jag lade upp 286 maskor och stickade 36 cm. Nästa varv stickade jag hälften av maskorna med ett nystan och när den fösta hälften maskor var stickade så la jag till ett nytt nystan och stickade de resterande maskorna med det. När man stickar ena halvan med ett nystan och andra halvan med ett annat så bildas automatiskt ett hål. Jag stickade med två nystan i ca 27 cm, dvs tillräckligt långt för att få igenom huvudet utan problem. De sista 36 cm stickade jag med enbart ett nystan.
 
Min poncho är stickad från vänster till höger, eller från höger till vänster beroende på hur man ser det. På så sätt slapp jag onödiga sömmar och jag slapp maska av och maska på för att få till hålet till huvudet. Vi "kragen" plockade jag sedan upp maskor och stickade vanliga räta i några varv.
 
Jag använde mig av 9 nystan marinblå Sachenmayr och rundstickor 3,5. Den slutliga storleken är ca 100x155cm.
 
Skulle man tröttna är det bara att repa upp kragen och så diskret som möjligt sy ihop halsringningen och så har man sig en gosig filt.
 
Ha det gott.
//E

Kommentera

Publiceras ej