Årets stickade julklappar - 2014

0kommentarer

Två av mina svägerskor får i år stickade julklappar. Den ena önskade sig en grön mössa och den andra bara tror jag kommer gilla den lila färgen.
 
(Det ska föreställa plommonlila och smaragdgrön men kameran ville inte gå med på det.)
 
Jag har stickat i dubbelt garn: ett nystan Freja och ett nystan merinoull/babyull. Stickorna jag använt är strl 6 vilket egentligen är något för litet för tjockleken som blir på garnet men mössorna blev så gosiga.
 
För varje mössa la jag upp 75 maskor. Varje mössa har tre ränder med flätliknande mönster. Nej, det är inga riktiga flätor för de tycker jag är jobbiga. Istället använde jag det hålmönster som finns till koftan LANA i boken "Härligt stickat". Minskningarna för toppen har jag gjort lite där jag tycker det passar. Mitt huvud är 50-51cm och på mig sitter mössorna perfekt!
 
Ha nu en god jul allihop - jag hoppas vi får lite snö i alla fall.
//E

Kommentera

Publiceras ej