Nyårskjol - lättsydd

0kommentarer

Jag sydde världens enklaste kjolar till mig och mamma som vi hade på nyår. Tyvärr har jag bara bild på mig i min kjol.
 
För att sy denna kjol behöver du en rektangulär bit elastiskt tyg och resår.
Måtten på tyget får du fram på följande sätt: mät runt dig på din bredaste del, dvs runt rumpa och höfter. Lägg till 3-4cm. Mät från där du vill ha kjolkanten i midjan tills där du vill att den ska sluta, lägg till ca 8cm. Jag fick fram en bit som var 109x55cm. Tyget jag använde är en stuvbit festvelour från Ohlssons Tyger och min resår är 3 cm bred.
 
Sy såhär: sicksacka kortsidorna, vik tyget på längden och sy ihop kortsidorna. På överdelen av kjolen, vik 1 cm och sen 4 cm. Detta bildar en kanal. Sy runt men lämna en liten öppning så du kan trä i resåren. Trä i resåren och sy ihop den. Sy ihop öppningen. Fålla nu upp kjolen till lagom längd, jag vet 1cm och sen 1 cm och sydde raksöm.
 
Då elastiskt tyg ibland drar ihop sig en liten bit så har jag min enda kortsidesöm på ena sidan. Det är ju dumt om kjolen råkar bli aningens för kort där bak.
 
För övrigt kände jag mig väldigt glittrig och fin på nyår när jag hade denna kjolen och en svart topp på mig.
 
//E

Kommentera

Publiceras ej