Virkad korg

0kommentarer

Jag har nu virkat en korg att ha på min byrå. Tanken är att jag ska lägga alla småsaker där i istället för över hela byrån och förhoppningsvis så ger det ett renare intryck.
 
 
Min korg är som ni kanske ser virkad i ett bomullsgarn från Sunny och jag använde mig av virknål 4,25. Det gick åt nästan 75gr (72 för att vara exakt), dvs ca 125m garn. Botten blev ca 12cm i diameter och jag virkade tills min korg blev ca 11cm hög, men den blir ju såklart lägre om man viker ner den som jag gjorde.
 
Mönstret är väldigt enkelt.
Lägg upp 2 lm.
 
Varv 1: 6 fm i första lm
Varv 2: 2 fm i varje fm
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa fm* (* * betyder repetera varvet ut)
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa fm*
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa fm*
........fortsätt öka en fm mellan "2fm i nästa fm".....
Varv 14: *12 fm, 2 fm i nästa fm*
Efter detta är det bara att virka fm i alla fm tills man fått en så hög kan som man vill ha.
 
Jag tänkte även göra en mindre korg att ställa jämte.
 
//E

Kommentera

Publiceras ej