Handledsvärmare

1kommentarer

En av mina största svagheter är att jag alltid vill pilla med något, gärna sticka.
Ett av mina stora problem är att mina händer alltid är kalla.
Detta går enkelt att lösa med handledsvärmare.
 
Det var min farmor som introducerade handledsvärmarna för mig.
Men som ni ser så håller min farmor en ganska hög nivå på sin stickning, en nivå jag troligtvis aldrig kommer nå. Jag menar, hon stickar mönster, hon stickar in pärlor och hon gör tummar på vissa av sina!
 
Mina handledsvärmare är bra mycket enklare men fortfarande fina och sköna. Sammanlagt äger jag nu 8 par handledsvärmare. Nästan en för varje humör eller modefärg. (Ja, det ligger ett par gråa längst till vänster, de smälte in lite för bra med soffan.)
 
Som sagt, de är väldigt enkla att sticka, så enkla att du borde göra ett par också!
 
DU BEHÖVER:
stickor strl 3
50gr / ca 160m garn, tjocklek 2,5. Gärna ull, det kostar ca 35-40kr per nystan.
stor nål
 
GÖR SÅHÄR
Först och främst: allt stickas med räta maskor, inget krångel här inte.
 
Lägg upp 45 maskor.
Sticka ca 3 cm. Nu är det dags för "tumdelen".
Sticka 4 maskor, vänd. (Alltså 4 maskor, vänd, och sticka tillbaka 4 maskor.)
Sticka 6 maskor, vänd.
Sticka 8 maskor, vänd.
Sticka 12 maskor, vänd.
Sticka 16 maskor, vänd.
Sticka 19 maskor, vänd.
Nu ska du sticka 4 hela varv. (Alltså, fram-tillbaka-fram-tillbaka.) Sen gör man de korta varven baklänges.
Sticka 19 maskor, vänd.
Sticka 16 maskor, vänd.
Sticka 12 maskor, vänd.
Sticka 8 maskor, vänd.
Sticka 6 maskor, vänd.
Sticka 4 maskor, vänd.
Då var "tumdelen" klar, nu ska du bara sticka så långt tills biten går runt din handled. Min handled är 17 cm, så jag brukar sticka 16 cm långt då det töjer sig.
 
Maska av och sticka en till.
 
Nu är det dags att sy ihop. Vik dina bitar så avmaskningen möter där du började sticka. Se till att du inte viker bitarna på samma håll, då får du t.ex. två högerhänder. Sy ihop kanterna med rester av garnet.
Trä sedan på dig handledsvärmaren så du ser var din tumme hamnar och hur handledsvärmaren töjer sig när du använder handen. Sy ihop med 2-3 stygn så att det bildas ett litet hål för tummen. Gör ingen lång söm ner i handledsvärmaren, här ska överkanterna bara fästas i varandra.
 
Och så var din handledsvärmare klar.
 
Jag gillar ju att pynta saker så jag stickar gärna en rosett och syr på mina handledsvärmare. För varje rosett lägger jag upp 15 maskor och stickar med aviga maskor ca 2 cm. Syr fast hörnen i handledsvärmaren och snurrar sen garn tre varv för att dra och och forma en rosett.
 
Dessa handledsvärmare blir i storlek S/M, och då räcker ett nystan till ett par handledsvärmare med rosett. Behöver man göra handledsvärmare med omkrets närmare 20cm och mer så skulle jag rekommendera att köpa två nystan.
 
Sticka på nu gott folk och håll er varma!
 
//E
 
 

1 kommentarer

Sara Lajka

03 Nov 2012 17:26

Kan man få beställa ett par svarta? ^^

Svar: Det kanske du kan få göra...
Emma Johansson

Kommentera

Publiceras ej