Sommarkjol med resårmidja

0kommentarer

Jag har sytt mig en ny kjol. Ohlssons hade fått in så fina tyger så jag kunde inte låta bli....
 
 
För en sån här kjol i typ strl M behöver du:
- TYG: min tygbit är 140x46cm (skulle varit 50cm men den var lite snedklippt). Vill man göra en mindre kjol kan man minska tygmängden med 10cm eller mer så att det blir lättare att sy fast tyget på resåren.
- RESÅR 4cm bred. Min midja är 83cm och resårbiten jag använt är 80cm lång då resåren töjer ut sig när du syr fast tyget. När det gäller resårlängd är det lite "trial and error" som gäller, det är inte alltid man kan ta sitt midjemått minus 3cm och få fram en bra längd. Men har man sytt en kjol så vet man måtten till nästa.
- SYTRÅD
- SPRÄTT (om du behöver plocka bort resåren, minska den och sen sy fast den igen)
 
Gör såhär:
Sick-sacka tygets kanter och sy ihop kortsidorna.
Sy ihop resårens kortsidor.
 
Nåla fast mitten bak på resåren mot mitten bak av kjolen. Mitten fram på resåren mot mitten fram på kjolen. Höger på resåren mot höger på kjolen. Vänster på resåren mot vänster av kjolen. Nu har du 4 lika stora sektioner av tyg och resår. Mitt tyg överlappar resåren med ca 1 cm.
 
Sen tar man mitten av varje tygsektion och nålar fast mot mitten av varje resårsektion. Till slut har man väldigt många tygvågor och då är det dags att sy.
 
Sy med sicksack. Jag föredrar avigsidan upp för att tyget brukar ställa till mer problem än resåren, men det gör man som man vill.
När man syr är det viktigt att man sträcker ut resåren så att tyget inte vågar sig. Jag har ca 5cm mellan nålarna när resåren är slak men ca 10cm mellan nålarna när jag sträcker ut resåren så tyget spänner sig.
 
Så ser det ut på insidan.
 
Och här är rätsidan.
 
Fålla upp din kjol och sen är det klart!
 
 
Jag är mycket nöjd även om kjolen kanske blev lite kort, men det är väl det man har strumpbyxor till. Jag skulle nog rekommendera att man köper 50-55cm tyg för säkerhets skull...
 
Så på gott folk!
//E

Kommentera

Publiceras ej