Grön haori-kofta

0kommentarer

När jag såg mönstret till Gold Leaf Cardigan i en e-tidning så föll jag pladask, det finns även att köpa på Ravelry om man är intresserad. Sen är man ju som man är, man vill ju ha en specifik färg, man gillar ett specifikt garn och som i mitt fall: man är mammaledig med dåliga axlar. Min kofta är således lite annorlunda i spetsmönstret men formen är den samma.
 
Jag har stickat min i Drops Alpacka, två trådar samtidigt på stickor 5 och det gick åt ca 12 nystan. Jag följde maskantal etc för storlek 12 men fick storlek 16, det blir så för att mitt val av garn och stickor är "större" än vad som behövs.
 
Det har inga knappar eller stängning för det är en haori (kimonoliknande plagg utan knäppning), jag gillar öppna koftor så det gör mig ingenting. Men, om man vill så funkar det finfint att knäppa med en stor säkerhetsnål.
Knäpp som jag är så är jag redan sugen på en till, men med aningens smalare ärmar och rygg. Men först måste jag få klart lite andra stickningsprojekt.
 
//E

Kommentera

Publiceras ej