Brödkorg med geometri-lektion

1kommentarer

Jag insåg för ett tag sedan att jag inte äger en brödkorg.
Oj så hemskt tänker alla, hur ska hon överleva?
Det är okej, jag har överlevt, men vill ändå ha en brödkorg.

Så vad gör man? Jo, man syr en!


Du behöver:
Tyg, helst i två färger och av "stabilt" material. Jag använde allväv (eller vad det nu hette).
Tidningspapper
Tallrik
Måttband

Rita av din tallrik. Min är ca 22 cm i diameter.
Mät sedan din tallrik runtom, jag fick 68 cm.
Rita sedan en rektangel med en långsida som har samma mått som din tallriks omkrets.


Klipp ut dina mönsterdelar och nåla sen fast dem på tyget.


Klipp, klipp, klipp! (Utan sömnsmån...)
Du bör nu ha fått ut 4 delar.

Sy först ihop kortsidorna med varanda.
Svart för sig och grönt för sig. Du får två cylindrar.
Nåla sedan fast bottnarna i respektive cylinder. Det var lite knepigt men det gick.
Sy fast bottnarna.


Nu har du fått två stycken, inte fullt så vacka påsar.
Vänd den gröna så att den får rätsidan utåt, dvs den fina sidan utan fransar och sömmar.
Sätt i den gröna påsen i den svarta så att de har rätsida mot rätsida.


Nåla ihop de båda påsarna.
Markera två streck med ca 10 cm mellanrum.
Sy ihop påsarna, men inte mellan dina markeringar.


Om du inte sytt ihop påsarna helt kan man nu vända allt ut-och-in.
Tryck sedan ner den gröna påsen i den svarta.


Pressa upp din söm.
Vik ner de osydda kanterna emellan påsarna.
Nåla ihop väl runt hela påsen.


Sy ihop väldigt nära kanten, runt hela påsen.
Klipp av alla fula trådar.


Vik ner kanten lite och lägg sedan i ditt bröd!

Jag köpte 0,5m tyg av varje färg och det räckte till två brödkorgar.
Och eftersom jag sydde två brödkorgar står nu en av dem och väntar på DIG MAMMA tills du kommer upp på söndag....

Ha det så bra!
//E

1 kommentarer

Anonym

16 Apr 2011 13:06

Va fin den är. Du är snäll du som tänker på din gamla mamma. Vi ses i morgon. Mamma

Kommentera

Publiceras ej