Rocky Road

1kommentarer

Det finns ett godis som jag länge velat prova att göra och det är Rocky Road. Jag har fått för mig att det är jul-godis så nu när julen nalkas har jag gjort det. Man skulle för övrigt kunna döpa om godiset till "Messy Road" för det blir en del att städa efteråt...


Du behöver:             ca 35 bitar
300gr choklad
1 dl nötter (jag tog mandel och hasselnötter)
1 dl russin
ca 10 Dumle
ca 10 skumtomtar eller marschmallows
Bakplåtspapper
Form ca 20x20cm

Gör såhär:
Klä din form med bakplåtspappret.
Smält din choklad i en stor skål.
Klipp Dumle-kolorna på hälften och tomtarna i 3 delar.


Blanda alla dina ingredienser.
Lägg "smeten" i formen.
Kyl i några timmar.


Dela (hacka) din stora chokladkaka i lagom stora bitar.
Detta var ganska krävande, Dumlen blir väldigt hård och små chokladbitar flyger all världens väg. Men det var det värt för oj oj oj vad gott det blev.

Det finns många olika recept på Rocky Road. Jag hade både blockchoklad och 70% choklad, vissa recept säger mjölkchoklad. Jag hade russin i mina, det har jag inte sett någon annan stans. Det fanns nåt recept med salta jordnötter i, men det tyckte jag lät lite konstigt att blanda med choklad. Så mitt tips när det gäller Rocky Road är som Niklas brukar säga: "Trial and error", dvs försök tills du lyckas. Jag är glad att jag lyckades så bra på första försöket.

Ska nog ta mig en till nu......

//E

1 kommentarer

maria

07 Dec 2011 09:04

Tjoho! Jag bakade det för 1 eller 2 årsen och jag körde jordnötter i det är DÖÖÖ gott för det blir en liten salt smak av dem. precis lika gott som att strö dem över vaniljglass.



kram

Kommentera

Publiceras ej