Apelsin och lime-marmelad

0kommentarer

Av en slump fick jag upp sidan med marmeladrecept i kokboken igår kväll och blev genast sugen på att försöka mig på att göra en. Dock ska man inte börja göra marmelad efter 21 på kvällen så det fick bli idag på förmiddagen istället.

Eftersom jag aldrig tidigare gjort marmelad själv så ville jag inte följa receptet helt och göra en full sats. Hade jag följt receptet helt och allt gått fel hade jag stått där med ca 3kg oätlig marmelad, och det vill vi ju inte. Istället gjorde jag ungefär en fjärdedel av receptet, delvis pga bristen på citrusfrukter i kylen...

DU BEHÖVER:      (En burk)
300 gr citrusfrukt
3 dl vatten
4,75 dl socker


Börja med att skölja dina citrusfrukter ordentligt.


Dela sedan frukterna i klyftor. Skiva sedan varje klyfta i tunna skivor.
Lägg citrusen i en kastrull och häll på vattnet.
Koka allt under lock i ca 45 minuter tills frukterna har mjuknat.

Dags för pektinprov!
Häll upp ca 1 msk sprit i ett glas, jag tog vodka.
Lägg i ungefär samma mängd kokad frukt.
Om det efter ca 1 minut bildas geléklumpar har du tillräckligt med pektin.

Jag gjorde 2 pektinprov, fick inte gelé klumpar någon gång men körde vidare ändå.

Tag nu av kastrullen från plattan. Blanda i sockret, tag lite i taget.


Koka sedan marmeladen igen (kraftigt) i ca 10 minuter, utan lock.

Plocka fram din burk (eller burkar om de är små) och se till att de är rena och varma.
Jag diskade ur mina burkar och la dem sen i diskhon med kokande vatten.

När marmeladen kokat klart kan den få stå i några minuter och svalna. Ta bort överflödigt skum om det finns något.


Häll sedan upp marmeladen i din burk (burkar). Det blev väl ca 3 dl till slut. På med locket direkt.
Förvara svalt!


När marmeladen svalnat är det bara att äta...

Marmeladen blev mycket god!

Dock har jag en lite VARNINGAR innan du försöker:
- lime luktar inte så gott när det kokar men smakar gott när den är klar
- konsistensen blev nånstans mellan tapetklister och kåda, alltså lite svår att bre på mackan

Jag ska försöka med en ny sats senare i veckan, då med citron i och så ska jag inte använda en teflon-kastrull. Förhoppningsvis blir det bättre då.

Smaska på!

//E

Kommentera

Publiceras ej