Fiskgratäng

1kommentarer

Fiskgratäng är gott och inte så avancerat enligt min mening.
Det finns många olika sätt att göra det på, jag gör såhär:

1 pkt fisk (jag använder torsk)
Potatis
Ärtor, frysta eller färska spelar ingen roll
1 msk mjöl
Margarin
Mjölk
Salt och vitpeppar

Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
Lägg lite margarin (ca 1msk) i botten på en ugnsform.
Skär fisken i skivor och lägg i ugnsformen, salta och peppra.
Tillaga i ugnen ca 20min.

Skala och hacka potatis i små bitar.
Koka i saltat vatten.

Fisken och potatisen är klara ungefär samtidigt, om inte kan fisken stå och vila en stund.

När potatisen är klar så gör du potatismos på den.
Jag vispar potatis med margarin, mjölk, salt och peppar tills det blir fluffigt.
Lägg potatismoset runt fisken.

Ta en (teflon)kastrull, smält ca 1msk margarin.
När det är smält, häll i ca 1msk mjöl.
Vispa snabbt ihop och i med mjölk, salt och lite peppar.
Puttra i nån minut, sen i med ärtorna.

Häll såsen på fisken.
In i ugnen igen i ca 15 minuter eller tills potatismoset fått lite färg.



Blev den inte helt fantastiskt fin?!

För variation kan man göra en vitsås med dill, eller som mina föräldrar ibland har i: morötter.

Smaklig måltid.

//E

1 kommentarer

Maria

21 Mar 2011 07:44

MUMS!

Kommentera

Publiceras ej