Klickkakor

1kommentarer

Jag var sugen på att baka och pojkvännen var sugen på kakor.
Satt och tittade igenom min lilla kak-bibel (Sju sorters kakor) och hittade ett recept på Klickkakor.
I kakboken stod det att receptet skulle räcka till 90 kakor, det tycker jag var lite för många.
Således halverades receptet, men jag ökade på en viktig ingrediens: blockchoklad.


100gr margarin             (Jag fick ut 35 kakor på det här receptet.)
1 dl socker
1 ägg
0,75 dl russin
8 rutor blockchoklad
3dl vetemjöl
0,5tsk bakpulver


Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa socker och margarin tills det blir lite pösigt.
I med ägget, vispa lite försiktigt.


Hacka russin och choklad, helst utan att äta upp chokladen...


Blanda i vetemjöl och bakpulver.
Det blev ganska "degigt" så min elvisp tog emot lite. Nästa gång ska jag ta deg-visparna istället. Tror elvispen blir gladare då.


Klicka ut degen på plåtar.

Grädda mitt i ugnen, ca 12 minuter.


De kanske ser lite roliga ut men oj va goda de var.

Ät och njut!

//E

1 kommentarer

Mikaela

08 Jun 2011 10:57

De är sjukt goda och enkla att göra:)

Kommentera

Publiceras ej