Projekt Balkjol: Tygerna 2 - Emma 0

0kommentarer

Idag var det äntligen dags att sy ihop alla delar till Mikkis balkjol. Det var lättare sagt än gjort!


Först och främst var inte tyllen helt medgörlig. Den är i nåt plastigt material och den är som alla vet ihålig.
Mitt stora geni-drag denna veckan är bomullsband, annars hade symaskinen inte fått något fäste.
Efter ca 30 minuters kamp med nål mot sagda tyll kunde jag äntligen börja sy.
(Tygerna 1 - Emma 0)
Att sy gick väldigt lätt.


Sen var det dags för den sk innerkjolen. Det är ett jättehärligt tyg som faller fint.
Och, det gick bra att nåla ihop och sy...längs kortsidorna.


Att fålla detta härliga, fint fallande tyg var en helt annan grej!
Tack vare min duktighet och sick-sackning ville inte tyget vikas och fållas som jag ville.
(Tygerna 2 - Emma 0)
Sen blir det alltid lite stuligt när man viker in nåt som är lite större mot nåt som är lite mindre.
Men jag lyckades till slut, eller lyckades, det blev en söm i alla fall.


Tyllen kan nästan gå på balen själv så fint som den står upp..

Nu väntar jag bara på att Mikki kan komma upp och titta på spektaklet och bestämma om hon vill ha mer fluff eller inte. Sen ska vi bara sy ihop alla delar med en "mudd" av samma tyg som innerkjolen, sätta i en resår och kjolen är klar!

Ha det gott så länge.
//E

Kommentera

Publiceras ej