Den eviga pumpan

2kommentarer

Hittade instruktioner för att göra en egen pumpa på en helt underbar blogg. Jag var ju självklart tvungen att göra en egen och idag har jag gjort just det. Om man gör en egen pumpa, eller flera, behöver man inte köpa prydnadspumpor varje år. Denna pumpa kommer hålla i evigheter!


Du behöver:
Tyg i orange och grön
(jag tycker det är lite snyggare med mönstrat/melerat tyg på pumpan, mitt tyg är egentligen ett tyg till blusar. Det gröna är vanligt bomullstyg.)
3 dl ris
Vadd
(jag tog en gammal IKEA-kudde, ca 3/4 gick åt)
Papper till mallar

GÖR SÅHÄR:

Klipp ut 7 orange bitar till din pumpa. Mina bitar är 26 cm långa och 11 cm breda. "Pink Suede Shoe" har mönstermallar att ladda ner.


Klipp ut två cirklar (7cm) och sy ihop dem helt och hållet, räta mot räta. Klipp ett litet snitt och vänd cirklarna rätt.


Sy ihop dina 7 pumpadelar. GLÖM INTE att lämna en öppning i en av sömmarna så att du kan vända din pumpa rätt.


Ta en tratt (eller gör en av ditt mönster) och häll i riset i din pumpa. Detta kommer göra din pumpa lite tyngre och stadigare.


Proppa sedan din pumpa full med vadd. Detta var nog det som tog längst tid av hela projektet.


När din pumpa är fylld till bristningsgränsen är det dags att sy ihop den. Till min stora glädje låg massor av färgglada sytrådar i min sylåda, en av dem var orange.


Dags för blad och stjälk. Bladen sys ihop på samma sätt som bottencirklarna medan stjälken lämnas öppen så den också kan fyllas.


Gör ett snitt på baksidan av löven och vänd dem rätt. Jag sydde lite mönster i mina löv för att göra dem mer lika riktiga löv. TIPS! För att spara tid kan man köpa grönt filttyg, då kan man klippa ut löven och låta dem vara som de är utan att sy för filt fransar sig inte.


Fyll din stjälk med vadd.


Sy fast din cirkel i botten på pumpan. Det var lite pyssligt att sy igenom tyg som hade ris på andra sidan men det gick bra ändå.


Sy fast löven på toppen av pumpan. Jag sydde bara i mitten på löven så de kan fladdra lite.


Sist men inte minst fäster du stjälken över löven.

Resultatet:




Blev den inte otroligt fin?!


Originalet:
http://pinksuedeshoe.com/2010/10/01/fall-pumpkins-tutorial/

Jag har inte riktigt följt alla hennes steg och vissa steg gjorde jag lite på mitt egna sätt, men det blev bra ändå. Dock blev hennes pumpor mer som bollar och inte lika "blobbiga" som mina. Fast min kanske ser ut mer som en pumpa p.g.a det.

Ha en fortsatt underbar höst nu!
//E

2 kommentarer

Mamma

09 Oct 2011 17:12

Emma....

Vilken otroligt snygg pumpa du har gjort.

KarinJ

09 Oct 2011 21:31

Finfin orange grönsak

Kommentera

Publiceras ej