Pannband

1kommentarer

Brr, det står +3,5 på termometern. Kylan har verkligen kommit till Linköping. Så bra för mig då att jag stickat mig själv ett pannband....

DU BEHÖVER:
ca 150 gr garn till stickor 4,5
(mitt är bomull) Polyestergarn, ungefär 100gr
Stickor i storlek 4,5
Virknål storlek 4,5
Nål och svart sytråd

Gör såhär:

Lägg upp 34 maskor. Sticka en rektangel som räcker runt ditt huvud. Jag stickade bara med räta eftersom jag inte kan sticka aviga maskor. (Sådär, fick vi in lite bikt i den här bloggen.)


Så sedan ihop din bit på längden och vänd den rätt.


Nu är det dags att sy ihop ditt pannband. Jag gjorde helt enkelt så att jag tråcklade ihop mina ändar med varandra. Det behöver inte se helt perfekt ut för denna del kommer att hamna bak på huvudet.


Sådär, ett skepp kommer lastat med ett nytt pannband.
Men ungefär nu insåg jag att mitt pannband ser lite tråkigt ut. Jag virkade således en liten rektangel till som är ca 3cm bred och ca 15cm lång.


Min virkade bit virade jag runt pannbandet och drog åt så det blev en lite rosett-effekt. Jag placerade min virkade bit över sömmen som håller ihop pannbandet, så då fick jag den dold också.

Nu blev detta pannbandet dubbelt, alltså ganska tjockt, men jag tror bara det är bra i vinterkylan.

Ha det gott nu och pyssla på!

-----------------------------------------------------------------

Förresten, är det någon där ute som finner min blogg inspirerande och kanske t.o.m provar att baka det jag bakar eller syr det jag syr? Vore kul att veta, släng gärna in en kommentar.

//E

1 kommentarer

Karro

22 Oct 2011 12:28

jag tycker att den är det men hinner inte ofta testa på allt du hittar på :P

Kommentera

Publiceras ej