Bestickfodral

0kommentarer

För er som kanske har finbestick i en gammal pappkartong som håller på att gå sönder kommer här en fin lösning för er, ja även för er som tycker de är fina: bestickfodral.
Du kan sy stora till dina "vanliga" bestick, eller så syr du ett lite mindre till kaffeskedarna.
 
TILL STORA BESTICK BEHÖVER DU:
- flanell 60x92 cm
- band 1x70 cm
 
TILL SMÅ BESTICK BEHÖVER DU:
- flanell 40x92 cm
- band 1x70 cm
 
GÖR SÅHÄR:
Sick-sacka runt hela biten.
Sy en fåll/kant, vik in 1cm, sen 1 cm.
Vik sedan upp en kant räta mot räta. 18cm för stora bestick, 12 cm för små bestick. Sy sidosömmarna.
 
Vänd på allt så du nu har en stor ficka.
Nåla fast kanten hela vägen upp till detn sick-sackade sömmen.
Sy hela kortsidan.
 
Nu är det dags att sy andra långkanten. Jag vek ner en gång ca 3cm, men ni gör som ni vill.
 
Nu blir det lite pyssligt.
Mät mellan sömmarna på kortsidorna. Jag fick 89 cm. Dela det med 12 (eftersom man ofta har uppsättningar av 12 i serviser och bestick). Jag fick 7,4 cm, så för varje 7,4cm sätter jag en nål. Således har jag 12 små fickor.
Nu ska man sy från botten till lilla fållen mitt på fodralet eller från fållen till botten, det spelar ingen roll. MEN det ska vara rakt. Vill man göra extra markeringar gör man det.
 
Nu ska vi sätta fast vår knytanordning.
Gör en markering i kortsidans söm, räta sidan upp, höger kant. 9cm upp från botten för små bestick, 12 cm upp för stora bestick.
Se till att mitten på bandet ligger vid markeringen och sy fast.
 
Nu kan man lägga ner sina bestick, vika ner flärpen, rulla ihop....
 
...och knyt!  Färdigt!
 
För den som är nyfiken på tillverkningskostnad:
Allt mitt material kommer från Ohlssons Tyger. Flanell kostar 59kr/m och banden jag valde kostar 8kr/m.
Den stora kostar i material: 41kr.
Den lilla kostar i material: ca 30kr.
 
Tar man det bara lugnt så tar de inte så lång tid att göra så de är ju perfekta som sista-minuten-julklapp =)
 
//E
 
PS. Tack mamma för tipset om att sy sådana här

Kommentera

Publiceras ej