Blommig klänning

1kommentarer

Jag hittade en jättesöt klänning i BURDA 5/2011, modell 108 A. Tyvärr var den i ganska stadigt tyg och skulle hållas ihop med en dragkedja. Jag och dagkedjor har aldrig riktigt varit vänner, inte ens när man fick hjälp av fröken i syslöjden gick det bra.

Lösningen: trikåtyg!

Sen i höstas har jag haft ett blommigt trikå-tyg. Jag tänkte sy en kjol av det men det har aldrig blivit av. Så tänkte jag: "Tyget kommer från Ohlssons Tygers stuvhörna och kostade nästan inget (ca 50kr), vi chansar!".


Och vilken chansning. Jag hade precis så mycket tyg som behövdes. Det var lite lagom många delar att hålla reda på, men bara man märker upp allt och håller mönstret kvar vid delarna så löser det sig.


Jag var t.o.m så duktig att jag läste igenom min symaskins instruktionsbok så jag kan kunde ställa in en elastisk söm. Den ser lite kul ut men det funkade. Jag har hört att vanlig zick-zack-söm ska funka på elastiska tyger också men jag ville prova en "riktig" elastisk söm för en gångs skull.


Kaos i köket? Nu förstår jag inte alls hur du menar...

Det blev en del pillande. Även om modellen är i kortstorlek (för personer ca 160cm långa) och inte i vanlig storlek (för personer ca 168cm långa) så blev överdelen för lång. Men jag kapade överdelen lite nedtill och sen så klippte jag ner axlar och ärmringning. Sen blev det bra. Jag fållade upp och sydde halsringningen för hand för att ha mer kontroll på tyget. När jag syr nästa klänning, för jag kommer sy en till i samma mönster, så ska jag sy upp och fålla allt på maskin. Det ska funka det också.

RESULTATET:



Klänningen är ganska figursydd men med utställd/vippig kjol. Min favorit-typ av kjol..


Tycker det blev väldigt snyggt med skärp i midjan också.

Låt nu bara våren och sommaren komma =)

//E

1 kommentarer

Helen

21 Feb 2012 19:04

Jätte fin klänning Syrran !!

Snyggt !

Kram

Kommentera

Publiceras ej