Lila gosig väst med "fluff" fram

2kommentarer

Varför köpa en väst man inte är helt säker på att man vill ha när man kan göra en själv och bli säker?
Så tänkte jag i höstas när jag stod i en provhytt med en stickad väst på mig. Det som gjorde mig mest osäker på den västen var att den bara fanns i en färg (kamel-beige) och kostade 399kr. Sen dess har jag tänkt massor på den västen, t.o.m varit tillbaka i butiken med papper och penna i högsta hugg och ögonmåttat och antecknat.

På jullovet var det nu då äntligen dags. Jag köpte på mig lite billigt garn, för som farmor säger: "när det gäller sånt som är mode just nu ska man inte lägga ner för mycket pengar på". Det är ju dumt att köpa hem dyrt garn, jobba i kanske flera veckor med ett plagg och sen är det omodernt efter ytterligare en vecka.

Denna väst jag nu stickat är bland det lättaste man kan sticka och den ser ut såhär:


Och på mitt egenritade mönster ser den ut såhär:


DU BEHÖVER:
-Rundsticka och en vanlig sticka i strl 3.5
-8 nystan á 50gr/130meter strl 3.5
-Måttband

Min ritning är baserad på lilla mig. En längre person behöver sticka ett bredare stycke och får då lägga till 10-20 maskor, kanske även köpa 9 garnnystan. En smalare person bör göra en smalare rygg, kanske 30 cm och göra lite smalare armar, kanske 30-35 maskor.

GÖR SÅHÄR:
-Lägg upp 110 maskor på rundstickan med hjälp av den vanliga stickan.
-Sticka ca 40 cm långt. Jag stickar bara räta maskor, vilket blir ganska tjockt.
-Dags för ärmhål: Sticka de 20 första maskorna på ett nytt varv. Maska sedan av de nästkommande 40 maskorna. Sticka som vanligt hela varvet ut.
-När du vänder stickar du tillbaka som vanligt tills du kommer dit då du maskade av. Nu lägger du upp 40 maskor igen och fortsätter sedan som vanligt på de 20 maskorna som är kvar.
-Sticka 35 cm långt.
-Dags för nästa ärmhål. Gör samma sak som innan, se bara till att hålen kommer på samma sida av stycket.
- Sticka de sista 40 cm och maska sedan av hela stycket.
- Färdigt!

RESULTATET

Det blir en del som hänger lite snyggt och ledigt framtill.


Bakifrån.


Ganska snyggt med skärp till också.

Sticka på nu gott folk!

//E

2 kommentarer

Tanja Lindgren

02 Jan 2014 22:53

Tack för hjälpen ,letade länge efter beskrivning !!!

åsas

06 Mar 2015 21:02

Åhh vilken fin! Får jag fråga vilka mått du har? Jag köpte ett underbart garn i veckan som jag skulle viljas sticka en väst/ poncho av och denna modell är nästan exakt som jag tänkt mig! Jag är rätt nybörjare på att sticka, men har stickat 3 par strumpor, så denna med endast rätstickor och avmaskning borde vara en baggis eller hur? Mycket fin! MVH Åsa

Svar: HejKul att du gillar den. Mina mått jag har inte helt koll på, jag har strl 75D på BHar, ca 80 i midjan. Måtten jag använde till västen finns på en av bilderna. Jag gjorde den ryggen 35cm bred.
Hoppas ditt projekt går bra.
//Emma
Emma Johansson

Kommentera

Publiceras ej