Stickning - grunderna

0kommentarer

Äntligen har jag tagit mig tid att provsticka lite och leta runt efter enkla instruktioner i stickning. Så nu finns ingen återvändo, med hjälp av mig och Hemmets Journal ska nu alla börja sticka!
 
Först och främst måste man lära sig att lägga upp maskor. Har du inga maskor kan du ju inte sticka.
 
De första och mest grundläggande maskorna man stickar med är räta maskor. Om man stickar räta maskor hela tiden, dvs alla varv kommer din "bit" bli ganska tjock.
Båda sidor kommer se likadana ut.
 
Nästa sorts maskor man bör lära sig är aviga maskor. I princip alla tröjor du köper är stickade med denna sortens maskor.
Resultatet blir så här när man stickar räta maskor ena varvet och räta maskor andra varvet. Det är lite klurigt eftersom du ska sticka räta maskor när du ser detta V-mönster och så ska du sticka aviga maskor när du ser de sk. räta maskorna. Som ni kanske förstår så blir det V-mönster på ena sidan och "rät-mönster" på andra sidan.
TIPS. Om du tänker sticka en halsduk med aviga maskor så är det bra att börja alla varv med 2 räta maskor. Stickar man bara avigt så rullar din "bit" lätt ihop sig.
 
Så var det dags för resårstickning, dvs så som det är stickat på mössor och muddar.
Jag jobbar gärna med det antal maskor som delat i 2 blir jämnt antal par. T.ex 20 maskor blir 10 par, vilket är jämnt. Nu behöver man inte det men det kan vara bra i början.
Resårstickning får du till genom att sticka 2 räta, 2 aviga, 2 räta, 2 aviga.... ena varvet. Slutar du på aviga maskor så börjar du nästa varv med räta maskor, slutar du på räta maskor så börjar du på aviga. Ett par maskor stickas alltså med räta maskor ena varvet och aviga maskor andra varvet. Båda sidor kommer se likadana ut.
Sen behöver man ju inte sticka i par. Man kan göra enkel resårstickning eller trippel resårstickning om man så vill.
 
Sist men inte minst ska jag visa moss-stickning. Jag har själv precis lärt mig detta efter att ha sett många tröjor stickas på detta sätt.
Jag fick tyvärr ingen bra bild, men moss-stickningskapar liksom små knutar/pärlor.
För att få till det här stickar man 1 rät, 1 avig, 1 rät, 1 avig.....ena varvet. När du ska sticka nästa varv så börjar du med den sortens maska du slutade med. Så slutar du med en rät maska ska du börja med en rät maska. (Jfr resårstickning där man byter maska.)
 
TIPS. Är det första gången du stickar så rekommenderar jag att köpa ett billigt garn. Det är nämligen svårt att få till det snyggt och perfekt första gången och då är det inte kul att ha köpt garn för flera hundra kronor. Likaså om du ska ge dig på nånting som är väldigt modernt eller i en udda form. Att sticka tar tid och om du köpt dyrt garn riskerar du att ha kastat pengarna i sjön då ditt plagg blir klart då denna moderna form blivit omodern.
 
Sticka på nu gott folk.
//E
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej