Marinblå poncho

0kommentarer

Det blev en poncho till slut för mig! Vet inte om den är nåt man har på sig i offentligheten men gosig är den!
 
Vill du också göra en?
 
DU BEHÖVER:
ca 1500m garn, tjocklek 3,5, masktäthet 24mx36r. Jag använde 8 nystan Schachenmayr Bravo Baby, 100% acryl.
Riktigt lång rundsticka (70-80cm) strl 3,5
Markörer, jag använde gem i olika färger
 
STORLEK
Jadu, den passar mig som är S/M. Min blev 68 cm inklusive resårkanten vid halsen.
 
GÖR SÅHÄR
Lägg upp 575 maskor. Sticka 144 maskor, sätt en markör. Sticka 144 maskor, sätt en markör. Ja, ni fattar. Du delar alltså upp maskorna i fyra delar. För övrigt: ponchon stickas i ett stycke, runt, runt, runt, så du behöver bara använda dig av räta maskor och ändå blir det slätstickning.
Valfritt: sticka ett varv till och sätt ut markörer där du vill ha mönster.
Till slut ser det ut såhär:
Grönt gem: början på varvet
Rött gem: "hörnen"
Guldigt gem: här stickade jag pil-mönster
 
Nu börjar det stora arbetet, sticka, sticka, sticka.
Under tiden som du stickar ska du minska 6 maskor per varv var 4:e varv 22 gånger. Alltså: sticka 3 varv och på varv 4 minskar du 6 maskor vid dina "hörn". Upprepa 22 gånger. Jag vet att du har 4 hörn vilket inte går jämnt ut på 6 maskor. Jag valde från början att ha en del som rygg och vid de gem som är vid ryggen alternerade jag minskningsvarven genom att minska "innanför" gemen och "utanför" gemen.
Till slut ser det ut såhär:
 
Nu är det dags att minska 8 maskor var 4:e varv 15 gånger. När du gjort det så kommer det se ut ungefär såhär:
Nu kan man även skymta de sk. pilar jag stickar lite överallt på min poncho.
 
Nästa steg är att minska 8 maskor varannat varv 18 gånger.
Varvet efter det så minskar man (jämnt fördelat) 14 maskor per del.
Därefter går man över på själva halsringningen. Det vill säga: 2 räta, 2 aviga, 2 räta, 2 aviga...........
Maska av och fäst alla lösa trådar.
 
Färdig!
 
 
Nu är det bara att kura ihop sig och gosa!
 
//E
 
--------------------------------------------------------------------------
 
Jag frångick originalet lite som ni kanske märker. Jag använder varken samma garn, antal maskor, deras mönsterstickning eller handledsvärmarna.
För sen som är sugen på att göra den här versionen så finns den i Allt om handarbete Stickmagasin nr 01/2013.

Kommentera

Publiceras ej