Lekebergskakor

0kommentarer

I allas vår älskade "Sju sorters kakor" finns ett recept på något som heter Lekebergskransar. Det är ett väldigt enkelt recept med bara 5 ingredienser. Man ska blanda ihop alla ingredienser och sen spritsa ut kransar. När jag bakade kakorna första gången så fick jag ut typ en halv krans innan min sprits höll på att gå sönder. Alltså, inte den mest spritsvänliga deg.
 
Istället för att göra Lekebergskransar gör jag alltså Lekebergskakor.
Jag gör halva satsen och får 40 kakor. Istället för att spritsa så rullar jag små kulor och trycker ner en gaffel i dem. Innan gräddning är de ungefär lika stora som en enkrona och efter gräddning som en femkrona. Funderar på att göra kakorna ännu mindre, de blir så himla söta då.
 
Goda och enkla så prova gärna. Receptet finns på ca 102 i 88:e utgåvan av boken.
 
//E

Kommentera

Publiceras ej