BURDAs storlekar

0kommentarer

Som många andra går jag till BURDA för inspiration och mönster när jag vill sy något.
När jag mäter mig själv så hamnar jag på en mängd olika storlekar, det gör säkert många andra också.
Tipset man får från BURDA är att man väljer storlek på klänningar efter bystmåttet och storlek till byxor och kjolar efter höftmåttet. Ett annat tips är att absolut inte mäta på mönstet då det kan bli missvisande, man ska bara gå efter tabellen.
 
Nu till problemet.
Enligt BURDAs tabell så ska jag använda storlek 42 i klänningar och storlek 44 i byxor. Detta tycker jag låter väldigt stort då jag vanligtvis har 38/40 i klänningar och 40 i byxor. Men okej.
 
För några månader sedan skulle jag sy mig ett par byxor. Jag mätte mig själv och ritade av mönstret i strl 44 som instruktionerna sa. Jag hade ett gammalt lakan att provsy med så att jag kunde jag absolut rätt med det riktiga tyget. Jag klippte ut tyget, sydde ihop alla delar efter instruktionerna och satte på mig byxorna. Med säckiga byxor får man leta efter. Självklart kommer man alltid behöva korta någonstans eller sy någon söm lite tightare men att allt skulle vara fel, det känns inte bra.
 
Jag skulle även sy mig en 60-tals inspirerad klänning med krage för ett tag sedan med ett mönster jag hittat i BURDA Easy. Tyget klipptes ut i storlek 42 och sömmarna syddes. Säckigare klänning får man leta efter! Den var för stor överallt och man hade lätt fått i två av mig i den.
 
Förra helgen gjorde jag ett nytt försök med en tunika men denna gången tänkte jag att jag skulle klippa ut storleken mindre eftersom allt hela tiden blev så pösigt och säckigt. Tyg klipptes, sömmar syddes och tunikan är hur säckig som helst! Så nu sitter och och funderar på hur jag ska kunna minska tunikan då jag verkligen vill ha en ny tunika.
 
En av de få saker jag lyckats med med hjälp av BURDAs mönster är en 50-tals klänning. Men då spenderade jag en halv dag med att mäta mig själv uppifrån och ner, på bredden, mellan axlar navel till hals etc. Sen mätte jag (ve och fasa) direkt på mönstret för att hitta bitar som skulle passa mig. Efter en del knåpande och fixande så fick jag till 3 klänningar för jag kände att det var lika bra att göra fler när man vet att mönstret funkar.
 
Min fråga är nu: är det fler som har samma problem?
Jag trodde att tanken var att man skulle kunna följa deras måttabell och instruktioner utan större problem. Jag hade uppenbarligen fel.
 
//E

Kommentera

Publiceras ej