Kuddfodral

0kommentarer

Ett av de enklaste sätten att göra om lite hemma är att köpa/sy nya kuddfodral. Jag har vanliga IKEA-kuddar hemma och denna helgen så har de fått ett lyft.
 
Tygåtgång: alltyg 50x125 cm
 
Klipp till ditt tyg. Jag sydde i alltyg, det är ett bomullstyg med stadkant. För enkelhetens skull så behöll jag min stadkant och hade således en kant mindre att sicksacka och fålla.
 
Sick-sacka tygets kanter. Fålla kortsidan (ej stadkanten) genom att vika 1,5 cm och sen 1,5 cm.
 
Lägg tyget med rätan uppåt. Vik ner den fållade kanten ca 34 cm. Vik sedan upp kanten med stadkanten ca 36 cm så att tyget nu överlappar sig självt ungefär mitt på kudden:
 
Du har nu en fyrkant som är ca 50x47 cm, alltså för tillfället lite bredare än vad den är hög. Detta gör inget då ett kuddfodral gärna får vara lite tight, då puffar kudden upp sig snyggt när den ligger i.
Sy nu kortsidorna.
 
Vänd fodralet till rätt sida och stoppa i kudden.
Den blå kudden har ganska mycket tyg som överlappar så det fodralet sitter ihop väldigt bra. På den svarta kudden överlappar inte tyget så mycket så här sydde jag på band och knöt ihop till en rosett.
 
Varför så enkelt tyg kanske ni undrar?
Det är för att mina fodral inte är klara än. Tanken är att överlappningen/öppningen ska vara på baksidan på mina fodral. Jag håller nämligen på med lite pynt som ska fästas på framsidan, men det kommer i ett senare inlägg.
 
//E
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej